مزایا و معایب محیط کار نسبت به دفترخانگی چیست؟

اگرشغلتان به گونه ایی بود که دست شما را برای انتخاب محیط کاریتان هم در منزل و هم در دفتر کار در باز می گذاشت کار در منزل را انتخاب می کردید یا محیط کار؟ با قبول  کار در منزل دیگر مجبور نیستید هر روز نزدیک به چند ساعت وقت خود را در مسیر خانه به محیط کار و بالعکس محیط کار به خانه بیهوده هدر دهید همچنین وقت بیشتری برای خانواده خود خواهید داشت. حال شما ترجیح می دهید کدام یک از دو گزینه را انتخاب کنید؟ 

گزینه اول: اگر در دفترخانگی (Home Offic) بمانید به دور از آلودگی، اتلاف وقت و ترافیک، می توانید از طریق تماسهای تلفنی و ویدئو کنفرانس کارهای محوله را به صورت کاملا آنلاین انجام دهید.

گزینه دوم: مستقیما با در نظر گرفتن ترافیک و اتلاف وقتی که ازمسیر خانه تا محیط کار دارید باید در دفتر کاری حضور داشته و به این صورت کارهای خود را پیش ببرید. هر دو گزینه معایب و مزایای خاص خود را دارند که ممکن است در ابتدا شما کمی دچار سردرگمی شده و انتخاب درستی انجام ندهید. ما در این دانستی سعی داریم تا شما را با بیشتر با این دو محیط آشنا کنیم و کمی در مورد مزایا و معایب آنها هم توضیح دهیم.

همراه ما باشید.

در ادامه خواهید خواند...

جنبه مثبت کار در خانه

صرفه جویی در وقت = وقت بیشتر برای خود

بزرگترین مزیت کار در خانه یا دفتر کار خانگی صرفه جویی در وقت است. شما با این کار در کنار انجام وظایف محوله روزانه می توانید وقت بیشتری را با خانواه خود بگذرانید همچنین بجای سپری کردن وقت آزادتان در ترافیک رفت و برگشت خیلی راحت آن را با خواندن کتاب های مفید سپری کنید. به جای اینکه صبح خود را با استرس دیر رسیدن به محیط کار شروع کنید صبح را با خوردن یک صبحانه لذت بخش همراه خانواده شروع و پس از آن کارهای روزانه خود را انجام دهید. در اکثر اوقات بیشتر افراد با این مشکل مواجه هستند که نمی توانند برای خود وقت بگذارند و به خود کمی بیشتر اهمیت دهند. اکثر کارمندانی که در دفتر کار خانگی خود کار می کنند در ابتدای صبح وقت بیشتری برای خود دارند و همین امر باعث می شود تاهم افراد شادتری باشند و هم بازدهی بیشتری در وظایف روزانه خود داشته باشند.

محیط کار شما تحت کنترل خودتان است

یکی دیگر از مزایای کار در خانه این است که شما در ایجاد محیط کار مدنظر تان کاملا آزاد هستید و می توانید مطابق با نیازتان  محیط را آماده کنید فضایی به دور از هیاهو و شلوغی بدون هیچ دیوار و پارتیشنی دقیقا همان چیزی که شما دوست دارید؛ فضایی آرام و  الهام بخش برای خلق بهترین ایده ها و انجام کارها به بهترین شکل ممکن برای ارتقا بهره وری.

شما ساعت کاریتان را مشخص می کنید

بدون تعریف ساعت برای انجام کارها شما می توانید همانطور که می خواهید روزتان رو شروع و به پایان برسانید. به طور مثال: می توانیدکار خود را کمی زودتر شروع کنید تا زمان بیشتری برای صرف صبحانه، ناهار و حتی میان وعده با خانواده خود داشته باشید.تا زمانی که بر کار و زمان خود مدیریت دارید و آن را تا قبل از موعد مقرر انجام و تحویل می دهید تغییر ساعت هیچ لطمه ایی به کار شما وارد نخواهد کرد.

از روی مثبت کار در خانه که بگذریم آن روی سکه هم باید ببینیم و کمی برای شما در مورد معایب آن هم توضیح دهیم...

جنبه منفی کار در خانه

محیطی انفرادی

اکثر افرادی که کارهای خود را در دفتر خانگیشان انجام می دهند علاوه بر جنبه مثبت آن این جمله را بارها تکرار می کنند که کار در خانه همانند حبس در یک سلول بدور ملاقاتی است جمله جالبی است البته با کمی تعمل می توان فهمید این جمله بیشتر برای کسانی  است که تنها هستند در غیر این صورت این جمله هیچ معنا و مفهومی نخواهد داشت دلیل این حرف این است که همه ما نیاز مند تعاملی انسانی هستیم و ویدئو کنفرانس و تماس های تلفنی هیچ گاه نمی تواند جایگزین این نیاز ها شود. با اینکه می توانید به صورت مداوم با همکاران و مدیریت در تماس باشید و به صورت غیر حضوری در زمان نیاز در کنار آنان باشید اما پشتیبانی مداوم را از آنها نخواهید داشت.

مسائل فنی

وقتی همه چیز روبه راه است و به درستی هر چه تمام تر کار ها پیش می رود آن روز یک روز استثنائي و فوق العاده است. اما اگر دسترسی شما با اینترنت قطع شود دیگر قادر به ادامه کار خود نخواهید بود این مشکل می تواند شما را از تمامی کارهای مربوطه عقب انداخته و حتی باعث شود که شما نتوانید کارهای آن روز را انجام دهید. اکثر شرکت های معتبر کارشناسانی زبده در زمینه مسائل فنی دارند که در زمان بروز هر نوع مشکل فنی خیلی سریع آن را برطرف می کنند اما باید این نکته مهم را در نظر بگیرید که این سطح از پشتیبانی فنی بالا را شما هرگز در دفتر خانگی خود نخواهید داشت.

کاری ۲۴ ساعته

اگر کارشما به گونه ایی است که موظف به تحویل در ساعت مقرر نیستید و باید در یک سیکل زمانی خاص آن را به پایان برسانید باید بگوییم دفتر کار خانگی به گونه ایی است که روز کاری شما هرگز به پایان نمی رسد و حتی ممکن است ۲۴ ساعت روی ان کارزمان بگذارید. برخی از افرادی که در خانه کارهای خود را انجام می دهند می گویند این شکل کار کردن به زندگی شان لطمه وارد می کند و وقتی برای گذارندان با خانواده خود ندارند. این در حالی است که آنها فکر می کردند کار در منزل آزادی بیشتری به آن ها خواهد داد اما به مرور زمان متوجه این موضوع شده اند که در حقیقت این روند وقت بیشتری از آنها گرفته و باعث شده حتی تعطیلات و آخر هفته ها هم کار کنند.

خب تا اینجا نکات مثبت و منفی دفترکار در خانه را خوب به خاطر بسپارید تا برای شما کمی در مورد مزایای محیط های کاری بدور از خانه بگوییم...

جنبه مثبت کار در محیط کار

انگیزه برای ارتقا درجه کاری

وقتی در یک محیط کاری کار می کنید مسلما محدودیت هایی دارید و تحت نظارت کارشناسان هستید، اما این نظارت به معنی پشتیبانی و انتقال دانش از سمت همکارنتان است که این امر باعث رشد و پیشرفت شما در کار گرفتن ارتقا درجه است. احاطه شدن با افراد باهوش وبا انگیزه شما را ترغیب به پیشرفت در زمینه های مختلف کاری خواهد کرد و همچنین انگیزه شما را بیشتر از قبل بالا خواهد برد.

بازخورد ( فیدبک ) فوری

یکی از خوبی های کار در محیط کار این است که اگر به مشکلی برخوردید و یا نیازمند مشاوره هستید می توانید آن را در جمع مطرح کرده و از تمامی نظر ها استفاده کنید. حتی می توانید برای گرفتن بازخوردی بهتر یک جلسه در اتاق کنفرانس محل کار خود برگزار کنید. ایده ها و سوالاتتان را روی کاغذ یا حتی تخته وایت برد پیاده سازی کنید تا در همان لحظه بازخورد مورد نظر خود رابگیرید.

جنبه منفی کار در محیط کار

رفت و آمد

یکی از بزرگترین مزایای کار در دفترخانگی نبود رفت و آمد است که این مزایا در محیط های اداری بیرون از منزل تبدیل به یکی از معایب بزرگ و کلافه کننده تبدیل شده است. سپری شدن زمان در ترافیک، اتلاف وقت، دیر رسیدن به محل کار همگی موجب به وجود آمدن استرس می شود.

و در پایان باید بگوییم...

تصمیم با شماست

بعضی از افراد تصمیم می گیرند در محل کار مشغول به فعالیت شوند وبعضی دیگر دفتر خانگی را ترجیح می دهند. شما قبل از هرکاری و تصمیم عجولانه ابتدا باید کمی فکر کنید که کدام یک از دو گزینه برای شما مناسب تر است، سپس برنامه کاری خود را روی کاغذ پیاده سازی کنید  نتیجه آن جواب شماست، خوب شرایط را بسنجید اگر قرار است محیط کار شما در خانه باشد حتما باید فردی منظبت باشید تا بتوانید با مدیریت زمان کارها را به ترتیب الویت منظم انجام دهید. آیا بدون پشتیبانی و حضور همکاران خود می توانید به خوبی از عهده کارها برآیید؟ هر دو گزینه مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما در آخر این خود شما هستید که می توانید تصمیم بگیرید چه گزینه ایی برای شما مناسب تر و بهتر است.