چه نوع چوبی برای ساخت مبلمان کلاسیک مناسب است؟

ما امروز قصد داریم تا به شما به در مورد انواع مختلف چوب که مناسب ساخت و ساز برای مبلمان چوبی، میز، کمد و... می باشد اندک راهنمایی خواهیم کرد تا ابتدا شما با چوب ها آشنا شده و سپس در مورد چوب هایی که مناسب برای ساخت مبلمان کلاسیک چوبی هستند کمی توضیح می دهیم تا اگر شما به دنبال خرید مبلمان کلاسیک چوبی برای محیط کار و یا منزل هستید با کمک این دانستی با اطلاعات کافی و صحیح انتخابی درست داشته باشید.

انواع چوب

یکی از راه های بسیار آسان برای تشخیص چوب مورد استفاده در مبلمان چوبی سختی آن است.

پ. ن. سختی چوب به دوعامل بستگی دارد:

  1. میزان فیبر موجود در ساختمان چوب
  2. ضخامت دیواره ( جداره ) چوب

پس به خاطر داشته باشید هر چه فیبر موجود در چوب بیشتر باشد از لحاظ مقاومت و سختی دارای استحکام و مقاومت بیشتری خواهد بود هر چه سبک تر باشد فیبر آن کم تر می باشد.

کمی از مبحث اولیه و اصلی فاصله گرفتیم تا شما را با معنی چوب سخت و نرم آشنا کنیم، حال بهتر است مجددا به مبحث خود که در مورد انواع چوب ها بود بازگردیم.

برخلاف تصور عموم چوب سخت در مقایسه با چوب نرم لزوما چوبی نیست که متراکم تر باشد. از نظر علمی و گیاه شناسی چوب هایی سخت هستند که از درختان گل دار گرفته می شود در حالی که چوب های نرم از درختان مخروطی به دست می آید. اما با این حال هر دو چوب سخت و نرم برای ساخت و ساز وسایل چوبی و تزئینی به مورد استفاده قرار می گیرد. چوب های سخت از درختانی همچون بلوط، افرا، گردو و... گرفته می شود.

یک نکته جالب در چوب های سخت این است که بعضی از چوب ها نمی توانند روی آب شناور شوند مثلا چوب لید که به آن چوب آهن سیاه نیز می گویند  یکی از آن دسته از سخت ترین چوب هایی است که در آب فرو می رود.

خصوصیات چوب سخت

  1. در مقایسه با چوب نرم به آرامی رشد می کند به همین دلیل یکی از گرانترین چوب ها نیز به شمار می رود.
  2. چوب سخت از دوام بالایی برخوردار است و احتمال پوسیدگی در آن بسیار کم می باشد.
  3. این چوب  به دلیل ساختار فوق العاده اش مقاومت خوبی در برابر آتش دارد به همین دلیل از این چوب برای کف پوش نیز زیاد استفاده می کنند.
  4. چوب سخت هم در ساخت مبلمان مورد استفاده قرارمی گیرد اما هر نوع چوب سختی برای ساخت مبلمان ایده آل نیست.

چوب نرم

چوب های نرم از درختان همیشه سبز یا به اصطلاح علمی مخروطی همانند کاج، صنوبر، سرو، سرخدار و...گرفته می شود.

خصوصیات چوب های نرم

  1. چوب های نرم یکی از بهترین گزینه های برای ساخت مبلمان به شمار می رود.
  2. چوب های نرم به دلیل ساختارشان در مقابل آتش اصلا مقاوم نیستند.
  3. از دیگر کاربردهای چوب نرم استفاده آن در ساختمان سازی، دیوار پوش، اتصالات، کف پوش و بسیار موارد دیگر است.     

تفاوت چوب نرم و چوب سخت

چوب سخت از درختانی همچون گردو ،بلوط و... بدست می آید. | چوب نرم از درختان همیشه سبز همچون کاج، صنوبر و... بدست می آید.

چوب سخت بافت های زبر و خشنی دارد. | چوب نرم بافت های لطیف و زیبایی دارد.

چوب سخت به دلیل ساختارش چگال تر می باشد. | چوب نرم به دلیل ساختار پیچیده تر چوب را متراکم  می کند.

همه انواع چوب سخت برای ساخت مبلمان مورد استفاده قرار نمی گیرد. | معمولا حدود ۸۰٪ از مبلمان چوبی از چوب های نرم تولید می شود.

اهمیت چوب در مبلمان

انسان ها هزاران سال است که از چوب برای ساخت مبلمان استفاده می کنند. با وجود پیشرفت های فراووان در عرصه طراحی های صنعتی و تکنولوژی، اما بشر هنوز متریالی  زیبا و باکیفیت تر از چوب برای ساخت مبلمان باشد را پیدا نکرده است. همچنین چوب به طرز قابل توجهی انعطاف پذیر بوده و پاسخگوی هر نوع خواسته است.

مبلمان چوبی به دلیل کیفیت وزیبایی خیره کننده اشبدون شک ارزش این را دارد که بخواهیم برای آن کمی بیشتر از حد معمول هزینه کنیم. پس جای تعجب نیست که چوب یکی از پرطرفدار ترین متریال ها برای تولید مبلمان باشد.

چه نوع چوبی برای مبلمان مناسب تر می باشد؟

تقریباً از هر نوع چوبی می توان برای ساخت مبلمان استفاده کرد پس دست شما برای انتخاب چوب مبلمان چوبی کاملا باز است و آزاد هستید مطابق با میل و سلیقه تان چوب را .انتخاب کنید اما مهم ترین ویژگی که چوب ها را از یکدیگر متمایز می کنند سختی آن ها است و همین امر هم قیمت آن ها را تعیین می کند

اما سوال اینجاست، بهترین چوب برای مبلمان چوبی کدام چوب است؟

پاسخ به سوال شما درگیر عواملی همچون دوام، رنگ و از همه مهم تر هزینه بستگی دارد. اما ما چند نوع از بهترین چوب ها را که می تواند متناسب با بودجه هر فردی باشد را نام می بریم و به اختصار در مورد هر یک از آنها توضیحی خواهیم داد.

چوب کاج

چوب درخت کاج چوبی نسبتا ارزانی است که به راحتی قابل دسترس می باشد. از این چوب به راحتی می توانید هر مبلمانی که مد نظرتان می باشد را برای ساخت سفارش دهید. اما بدنه آن به راحتی خراش می شود و مبل رفته رفته دچار آسیب خواهد شد.

بلوط سفید

درخت زیبایی با چوبی مقاوم وسخت، مناسب برای مبلمان اداری، منزل و همچنین کابینت های چوبی لوکس.

افرا

یکی از سخت ترین چوب ها که برای کارهای پرمصرف و سنگین همچون کابیت های چوبی، کمد و... می توان برای تغییر رنگ و نزدیک کردن آن به رنگ چوب های گران همچون چوب گردو سیاه می توان آن را کمی با تغییر رنگ زیباتر نیز جلوه داد.

گردو

یکی دیگر از زیباترین چوب های موجود در بازار با، بافتی خیره کننده. به دلیل مقاومت و استحکام  بسیار بالایی که دارد می تواند در برابرکنده کاری های بسیار پیچیده مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

گیلاس

یکی از زیباترین رنگ ها را در بین چوب ها را چوب درخت گیلاس دارد. گیلاس می تواند بهترین انتخاب برای مبلمان اداری باشد. این چوب در برابر ساییدگی و پوسیدگی بسیار دوام بالایی دارد اما به دلیل کیفیت بالا و رنگ زیبایش بسیار هم گران می باشد.