نحوه ایجاد یک محیط کار بدون استرس

متاسفانه امروزه اکثر مشاغل بیش از بیش دشوار و پر استرس هستند. به همین دلیل اکثر شرکت ها با فشار بیش از حد به کارکنان خود سعی در پیشرفت مجموعه و ارتقا درجه آن مجموعه را دارند.  

استرس در محل کار می تواند با معایب زیادی همراه باشد. اما  مهم ترین آن ها :

  • ساعت کار طولانی باعث عدم رشد، پیشرفت حرفه ایی و بهره وری در کار می شود این موارد باعث فشار مداوم بین کارکنان می شود و ممکن است آن ها را از کار کردن در آن محیط منصرف کند، پس نتیجه این کار برابر است با عدم امنیت شغلی افراد در یک جامعه؛ صرف نظر از فضای کاری و وظایفی که کارکنان باید انجام دهند، ایجاد محیطی زیبا توام با آرامش از اهمیت فراوانی برخوردار است و برای انجام این کار مهم باید جنبه های بسیاری را مورد توجه قرار داد.
  • دلایل اصلی فشار بر کارکنان چیست؟
  • آيا استرس به وجود آمده به دلیل به تعویق افتادن وظایف محوله و روتین به کارکنان است؟

جواب این سوالات را فقط زمانی می توان داد که در پایان روز کاری یک جلسه با حضور کارکنان و مدیران شرکت برگزار کنید و از مشکلات و استرس های ناشی از کار راه حلی پیدا کنید زیرا از بین بردن این نوع مشکلات به نفع شرکت و مدیران مجموعه است و به مرور باعث افزایش بهره وری و در مجموعه خواهد شد.

فضایی برای آرامش

اکثر شرکت های معتبر و مطرح برای کارکنان خود محیطی با نام اتاق انتظار ( استراحت ) طراحی و آماده کرده اند و این فضا را دراختیار کارکنان خود قرار داده اند تا در زمان نیاز و برای رفع خستگی و استرس ناشی از کار سنگین به این محیط رفته تا بتوانند کمی افکار خود برای ادامه کار متمرکز کنند. وجود فضایی زیبا برای کمی استراحت یکی از مهم ترین المان هایی هست که هر شرکت باید برای کارکنان خود فراهم کند زیرا انسان برای پیشرفت و ترقی در کار نیازمند تمرکز و آرامش است.

طبق تحقیقات به عمل آمده دانشمندان و محققان به این نتیجه رسیده اند که مغز انسان حتی پس از استراحتی کوتاه بین انجام کار می تواند بسیار مولد تر از قبل باشد. مغز انسان برای ادامه کار یا حتی شروع کار جدید نیاز به استراحت دارد تا بتواند خود را ریکاوری کند.محیطی که شما برای استراحت کارکنان خود مهیا می کنید حتما نباید از دکوراسیون و طراحی داخلی لوکس استفاده شود، می توانید با دکوراسیونی ساده و مینیمالیسم ( ساده گرایانه ) محیطی خاص و زیبا را خلق کنید. 

ارتباط نکته کلیدی و مهم

ممکن است هنوز هم بعضی از مردم از این موضوع کاملا بی خبر باشند که ارتباطات و نحوه براقرای ارتباط چقدر برای پیشرفت و ارتقا جایگاهشان مهم است. پس با این شرایط چرا هنوز بعضی از افراد نمی توانند در محیط کار ارتباط موثر و مفیدی هم با همکاران و هم با کاربران برقرار کنند؟

بعد از نداشتن استراحت بین انجام کار ها، عدم ارتباط صحیح یکی دیگر از دلایلی است که باعث افزایش استرس در محیط کار می شود. علاوه بر این، کارفرمایان هم باید به این نکته کاملا دقت و حتما عمل کنند، کارفرمایی که بتواند با تیم خود ارتباط مستقیمی برقرار کند می تواند تمام مشکلات و کمبود ها را از بین برده و یک محیط کار تهی از استرس، سالم و دوستانه را در مجموعه به وجود بیاورند.

فعالیت مثبت

پزشکان و متخصصان  می گویند برای تجریه یک زندگی بدور از استرس و سالم ( روحی و جسمی ) حتما باید هر روز فعالیت های ورزشی داشته باشید. آنان توصیه می کنند که حداقل هزار قدم در روز بردارید که البته این کار در محیط اداری تقریبا چیزی امکان ناپذیر است؛ البته چند ترفند وجود دارد که با عمل به آن بی تحرک بودن را از بین می برید و از فعالیت در محیط کار خود لذت خواهید برد.

برای اولین کار می توانید هنگام ورود به محیط کار بجای استفاده از آسانسور از پله ها استفاده کنید. پس از طی کردن پله ها و رسیدن به محیط کار قبل از نشستن روی صندلی بهتر است کمی حرکات کششی انجام دهید، این حرکات یک روش مناسب برای تسکین تنش در عضلات و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در ستون فقرات خواهد بود. حتی اگر محیط اداری شما فضایی برای پیاده روی دارد می توانید بعد از تایم ناهار اندکی در فضای بیرون قدم بزنید. این روند به شما کمک می کند تا هم کالری بسوزانید و هم مانع بی تحرکی شما خواهد شد.

و در آخر...

یاد بگیرید صبور باشید

هر فردی خصوصیات اخلاقی منحصر بفرد خود را دارد و ممکن است به دلیل مشکلات فردی نتواند به خوبی خود را با دیگر افراد در محیط کاری وقف دهد و همین دلیل باعث رفتار های غیر حرفه ایی که نتجیه آن سوءتفاهم است رخ دهد. همانطور که در خارج از محیط کاری به افراد احترام می گذاریم همین کار را باید در محیط کاری انجام دهیم.

در فضای کاری باید دقیقا همانند زندگی روزمره خود به تمامی افرا د با هر سمت و درجه ایی باید با احترام رفتار شود. تحمل و صبوری کردن برای پذیرش خصوصیات اخلاقی جنبه های مختلف خوبی در بر دارد که یکی از آنها به شما برای از بین بردن فشار ها واسترس های ناشی از کار کمک می کند.

ما در این دانستنی سعی کردیم تا حدودی در مورد نحوه ایجاد یک محیط بدون استرس در فضای کاری به شما عزیزان توضیح دهیم امیدواریم توانسته باشیم تا حدودی سوالات شما را با این مقاله برطرف کرده باشیم درصورتی که سوال خاصی در این زمینه دارید و یا قصد تجهیز محیط کار خود را دارید حتما آن با از طریق تماس، و شبکه های مجازی آریاچیله با ما در ارتباط باشید.