ویژگی های صندلی اداری ارگونومیک


اکثر کارکنان بیشتر وقت خود را پشت میز صرف انجام کارهای روزانه ایی که به آن ها محول شده است می کنند. این مدت زمان طولانی عوارضی هم برای آن ها در بر خواهد داشت این عوارض ممکن است به صورت ضعف عضلانی، اختلال در گردش خون، سندروم تونل کارپال و...بسیاری بیماری دیگر شوید.

اما چگونه از این بیماری ها باید جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از این دسته از بیماری ها باید از صندلی ارگونومیک کارمندی استفاده کرد. استفاده از اصول علمی ارگونومیک ضمن جلوگیری و حفاظت از آسیب های مرتبط هنگام کار که بر بدن وارد می شود؛ باعث افزایش بهره وری هم در کار هم درجایگاه شان خواهد شد.زیرا امروزه مهندسی ارگونومیک نقش بسیارزیادی در طراحی صندلی های ارگونومیک ایفا می کند.

 صندلی های اداری ارگونومیک دارای پنج ویژگی مهم هستند.

این ویژگی ها عبارتند از:

  •  صندلی اداری ارگونومیک فضای کافی و استاندارد برای نشستن دارد. این نوع طراحی نشیمنگاهی همچون کوسن دارند. این طراحی باعث می شود تا اعصاب و رگ ها به راحتی بتواند وظیفه خود را انجام داده و خون را جا به جا کنند.طراحی کوسن مانند نشیمنگاه در صندلی های ارگونومیک اداری باعث می شود تا عضلات دچار تضعیف نشود.

  •  صندلی های ارگونومیک دارای تکیه گاه محکم به منظور حفاظت از کمر هستند. یکی از مشکلات شایع کارمندان به دلیل نشستن پشت میز و بر روی صندلی غیراستاندار زیاد به چشم میخورد کمر درداست.عضلات و ماهیچه های تکیه گاه به دلیل استاندارد نبودن صندلی به مرور زمان تضعیف و دچار آسیب دیدگی می شود. اما صندلی هایی ارگونومیک با تکیه گاه محکم و قابل چرخش به طرفین محافظ ستون فقرات و عضلات کمرهستند و از بروز صدمات و آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری میکند.
  • یکی از مهم ترین گزینه هایی که در صندلی های اداری ارگونومیک باید به آن اشاره کرد محافظ گردن یا بالشتک ارگونومیک است. این مزیت بسیار مهم به افراد اجازه می دهد تا در صورت لزوم گردن خود را در صحیح ترینحالت ممکن بدون ذره ایی آسیب به گردن خود استراحت دهند.
    نداشتن محافظ گردن در صندلی کارمندی باعث می شود تا با مرور زمان عضلات گردن از بین رفته و آسیب هایی به سر و گردن همچنین به ستون فقزات وارد شود.

  •  صندلی های اداری ارگونومیک حتما باید از دسته هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع برخوردار باشند. همچنین باید دسته ها دارای کمی فوم یا ابر باشد تا فشاری به ساعد و آرنج وارد نشود اگر دسته های صندلی قابلیت تنظیم ارتفاع را نداشته باشند تونل کارپال که در مسیر مچ دست قرار گرفته و عصب میانی و تاندون ها از آن عبور کرده اند با ضخیم شدن و آسیب دیدن تاندون ها تونل کارپال تنگ شده و عصب میانی تحت فشار قرار می گیرد و باعث مچ درد شدید خواهد شد.

  •  آخرین نکته که باید به آن اشاره کنیم پایه های صندلی ارگونومیک است. پایه های صندلی اداری باید به صورت پنچ پَر باشد؛ وقتی شما پشت میز نشسته اید نیاز دارید کمی به بدن خود استراحت دهید، پنج پَر بودن پایه صندلی منجر به تعادل بهتر آن هنگام نشستن شما روی صندلی می شود تا هنگام آزاد کردن دسته مکانیزم برای تغییر زاویه تکیه گاه از سٌرخوردن نا به جا که باعث آسیب به سر،گردن و سایر نقط بدن می شود جلوگیری کند.